Startpagina
 
Belangrijke informatie voor ouders!

Voedingspatroon

Veel kleuters krijgen vezelarme tussendoortjes zoals rijstwafels en soepstengels. Ook oudere kinderen eten vaak vezelarme producten zoals witbrood, beschuit, witte rijst en macaroni. Deze producten verhogen de kans op vaste ontlasting.

Vezels
Geef een kind met een verhoogde kans op obstipatie vezelrijke voeding. Vezels zijn onverteerbare stoffen die in plantaardige producten zitten. Oplosbare en niet-oplosbare vezels zijn van belang voor een goede stoelgang.

  • Oplosbare vezels zitten in groenten, fruit en peulvruchten. In de darm werken bacteriën op deze vezels in. Hierbij komen stoffen vrij die de darmen tot beweging aanzetten en de ontlasting smeuïger maken. Tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat de ontlasting niet te dun wordt.

  • Niet-oplosbare vezels komen voor in volkorenproducten en noten. Deze vezels zuigen in de darm water op. Hierdoor wordt de ontlasting zacht. Omdat de werking van deze vezels berust op de opname van water, is het belangrijk dat uw kind voldoende drinkt.

Vezelarm eten
Veel chocola en chocolademelk vergroot de kans op obstipatie. Het is verstandig deze producten, net als de vezelarme etenswaren, slechts heel beperkt te geven bij kinderen met obstipatieklachten. Bruinbrood is dus beter dan wit brood. Groenten en fruit bevatten veel vezels en vergemakkelijken de ontlasting.

De voedingsmiddelen op een rijtje

Verboden zijn:

  • Chocolade
  • Chocolademelk
  • Onrijpe bananen
  • Prikdrank
  • Witbrood
  • Beschuit

Aanbevolen zijn:

  • Rauwkost
  • Sla
  • Bruin Brood
  • Fruit
  • Meergranen rijst, macaroni en spaghetti
  • Andere meergranen producten

Krijgt uw kind ondanks de voorzorgsmaatregelen obstipatie, geef dan geen voeding die tot gasvorming in de buik kan leiden, zoals:

  • Uien
  • Prei
  • Spruitjes
  • Koolsoorten (met uitzondering van bloemkool en broccoli)
  • Witte bonen
  • Sterk gekruide producten
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Kauwgom

Uw kind heeft door de obstipatie al last van een soms pijnlijke opgezette buik. Door bovengenoemde voeding zal dit alleen maar erger worden.

Drinkpatroon

Zorg dat uw kind voldoende drinkt. Vezels trekken namelijk vocht aan en houden zo de ontlasting smeuïg. De juiste hoeveelheid vocht is afhankelijk van de leeftijd van uw kind. Wij adviseren aan schoolgaande kinderen om minstens anderhalve liter te drinken. Bij warm weer en koorts zweet uw kind meer dan normaal. U kunt in die situaties dan ook het beste extra vocht geven.

Kinderen verzetten zich soms tegen drinken. Het helpt om dan met uw kind af te spreken hoeveel hij per dag drinkt. Neem een liter- of anderhalve literfles. Vul deze met water en iedere keer als het kind een beker thee, melk of andere drankjes gedronken heeft, mag hij die hoeveelheid uit de waterfles halen. Zo wordt zichtbaar gemaakt hoeveel het kind die dag gedronken heeft en maak je er een soort wedstrijd van. Wij noemen dat voor de kinderen ‘de truc met de fles’.

Beweging

Veel kinderen bewegen veel minder dan vroeger. Na een schooldag gaan ze televisiekijken of computeren. Stimuleer uw kind om buiten te spelen. Voor regelmatige ontlasting is voldoende beweging van groot belang, dit stimuleert de darmbeweging.

Het is voor veel functies goed om uw kind aan sport te laten doen en ook fietsen of lopen naar school is gezonder dan met de auto. Verder is het aan te raden uw kind na de maaltijd eerst ongeveer tien minuten te laten bewegen (buiten spelen, touwtje springen of rennen) en daarna pas naar het toilet te laten gaan. Meteen na het eten voor de televisie gaan zitten is niet bevorderlijk voor een goede stoelgang.

Lichaamshygiëne

Als uw kind geïrriteerde billen heeft, kan de ontlasting pijn veroorzaken. Hij zal de ontlasting ophouden om de pijn te voorkomen. Ook dit kan tot obstipatie leiden.

Zorg er daarom voor dat de irritatie zo snel mogelijk minder wordt. Dit doet u door de huid schoon te houden met water. Gebruik liever geen zeep of geparfumeerde tissues, omdat deze de huid uitdrogen en een droge huid kwetsbaarder is. Verder is het van belang dat uw kind geen broeierige kleding draagt, zoals kleding van nylon.

Toilethouding

De toilethouding is erg belangrijk voor deze kinderen. Laat uw kind goed op de wc zitten, de voeten moeten plat op de grond komen. Als dat niet lukt, gebruik dan een krukje zodanig dat de voeten, onderbenen en bovenbenen in hoeken van 90 graden staan. Is het kind nog wat jonger, in de kleuterleeftijd of is het klein van stuk, dan is soms een brilverkleiner nodig.

Met deze toilethouding is de kans op ontspannen van buik, billen en bekkenbodemspieren het grootst. Laat het kind de buik slap houden en gedoseerd meepersen om de ontlasting te laten komen. Maak het op het toilet gezellig: een boekje lezen mag.

Door langdurige ophoping van ontlasting is de darm uitgerekt en wordt het signaal dat de endeldarm gevuld is, te laat afgegeven. Daarom is het nodig dat kinderen op vaste tijden op het toilet gaan zitten, bij voorkeur na de maaltijd.

(uit: informatie WKZ Utrecht)

Ontwerp & realisatie: BW H ontwerpers