Startpagina
 
Adviezen bij verzakkingsklachten

Een verzakking is, wat het woord al zegt, een verzakking van een of meer organen in het bekkengebied. Dit kan een verzakking zijn van de blaas, plasbuis, de baarmoeder, de endeldarm, de dunne darm of een combinatie ervan. Soms leidt een verzakking tot problemen als het ongewild urineverlies, niet goed kunnen (uit) plassen, de ontlasting niet goed kwijt kunnen of ongewilde verliezen, en/of pijn bij vrijen, buikpijnklachten etc. echter niet iedere verzakking geeft klachten. De mate van verzakking is niet altijd representatief voor het klachtenbeeld. Soms geeft een relatief kleine verzakking al duidelijke klachten en soms is het andersom. Omdat waneer een verzakking toeneemt, de kans op klachten stijgt, is het zinvol de kans pp het ontstaan of toenemen ervan te minimaliseren.

U kunt dit doen door op de volgende punten te letten:

    Voorkom overbelasting tijdens uw dagelijkse activiteiten. Wees voorzichtig met tillen en zware inspanning zoals stofzuigen, dweilen, boodschappen doen, bedden verschonen. Til nooit meer dan uw bekkenbodem dragen kan! Zorg voor een goede ondersteuning van de bekkenorganen door op het juiste momenten (bij buikdrukverhoging) de bekkenbodem te gebruiken. Bij inspanning niet de adem inhouden, maar door ademen. Dit verlaagt de buikdruk. Momenten waarbij buikdrukverhoging optreedt zijn o.a adem vastzetten, bukken, knielen, hurken, kracht zetten, persen, snuiten, niezen, hoesten, lopen, joggen en springen. Denk aan een juiste verhouding tussen rust en beweging Ga geregeld even liggen om de bekkenbodem te ontlasten. Wanneer u daarbij een kussen onder uw billen legt kan de verzakking wat terug zakken in het bekkengebied. Blijf letten op een goed toiletgedrag, het liefst uw leven lang. Zorg voor een soepele stoelgang. Hierbij is het van belang voldoende vezels te eten en ongeveer 11/2 tot 2 liter vocht te drinken op een dag. Zorg voor een gezonde levenstijl.
Ontwerp & realisatie: BW H ontwerpers