Startpagina
 
Toilethouding en gedrag

Neem altijd de tijd om naar het toilet te gaan. Hoe rustiger, hoe effectiever. Hoe beter uw blaas of darm geleegd is, hoe langer het meestal duurt voordat u weer naar het toilet moet.

In een gezonde, volwassen blaas kan 400 tot 600 ml urine. Wanneer de blaas ongeveer driekwart gevuld is, geeft hij een seintje (aandrang) en weten we dat het tijd is om naar het toilet te gaan. Als u het drinken van ongeveer 2 liter verdeelt over de dag, zult u ongeveer 6 tot 8 maal per dag plassen.

Aandrang tot plassen kan soms best even uitgesteld worden. Wanneer we steeds zouden toegeven aan lichte drang wordt de vullingmogelijkheid van de blaas steeds kleiner en moeten we steeds vaker naar het toilet.

Voelt u drang voor ontlasting, ga dan naar het toilet. Wanneer u aandrang voor ontlasting uitstelt, kan de aandrang verdwijnen en voorlopig niet meer terug komen. Dit kan leiden tot verstopping (obstipatie).

Toiletadviezen bij plassen

    ga rechtop op het toilet zitten, gebruik eventueel schoonmaakdoekjes om de bril te reinigen. de voeten staan plat op de grond. Gebruik eventueel een voetensteuntje. het ondergoed moet goed omlaag, tot op de enkels. ontspan de bekkenbodem, adem rustig door en wacht tot de blaas zelf gaat plassen. niet persen, meepersen kan de plasbuis zelfs wat dicht drukken neem de tijd om goed uit te plassen. als de straal loopt, kantel dan uw bekken rustig voor en achterover om te zorgen dat de blaas zich volledig kan legen. ga geen stippeltjes plassen!! Onderbreek uw straal nooit. Dit leidt tot slecht uitplassen en verhoogt de kans op urineweginfecties. na afloop spant u de bekkenbodemspieren aan en staat op.

Toiletadviezen bij ontlasten

    de voeten staan plat op de grond. Gebruik eventueel een voetensteuntje zit rechtop met de schouders boven de heupen en zak door en maak een bolle rug het ondergoed moet goed omlaag, tot op de enkels pas een rustige buikademhaling toe en wacht tot de ontlasting komt wanneer de ontlasting niet komt kantelt u 10x het bekken (holle en bolle rug maken). Als u een holle rug maakt ademt u rustig in en bij een bolle rug ademt u rustig uit. komt de ontlasting dan nog niet op gang, blaas dan in uw vuist terwijl u uitademt en de buik en de flanken bol maakt. Probeer de anus slap te laten en de billen te ontspannen. Richt de druk op de anus. komt de ontlasting echt niet, terwijl u wel goede aandrang heeft, ga dan 10 minuten intensief bewegen. Probeer daarna op het toilet te ontlasten. indien u geregeld obstipatie heeft, kunt u het beste een kwartier na iedere maaltijd naar het toilet gaan trek na de ontlasting de anus licht in en maak dan de anus schoon. veeg altijd van voor naar achteren gebruik zacht toiletpapier, geen vochtige doekje. Deze bevatten alcohol. bij pijn of bij het niet goed schoon kunnen maken van de anus, spoel met water (fles, bidon of douche) en gebruik eventueel een föhn in de laagste stand om te drogen als u last heeft van pijnlijk kloofjes bij de anus, kunt u vette créme of zalf rond de anus smeren voor u gaat ontlasten. Op deze manier glijdt de ontlasting langs de créme of zalf, en schuurt minder langs de kloofjes.
Ontwerp & realisatie: BW H ontwerpers