Startpagina
 
Vochtinname en voeding

Vochtinname

  • Het advies is 11/2 tot 2 liter vochtinname per dag (drinken, fruit, yoghurt e.d.)
  • Bij een goede verdeling van de vochtinname over de dag, is 6-8 keer plassen per dag normaal.
  • Als u vaker dan 1 x 's nachts moet plassen, is het zinvol om 2/3 van de vochtintake in de ochtend en voormiddag (tot 16.00 uur ) te drinken. Op oudere leeftijd is 2 x per nacht plassen ook nog normaal.
  • Koffie, alcohol, koolzuurhoudende dranken (cola etc), appelsap en sinaasappelsap zijn prikkelend oor de blaas en darmen. Te veel hiervan drinken geeft een onrustig gevoel in de buik of vaak aandrang voor plassen of ontlasten.

Voeding

  • Probeer om 3x keer per een maaltijd te eten, hierdoor hervinden de darmen sneller hun ritme
  • Het ontbijt is belangrijk! Dit zet de darmen in beweging en mag dan ook bij voorkeur niet worden overgeslagen!
  • Bij een moeizame stoelgang, kunt u na elke maaltijd toiletoefeningen doen om de darmen op gang te helpen.
  • Vezelrijk eten helpt de darmen om het eten goed te verteren. Vezels zitten in groenten, fruit, volkoren producten, noten en pinda's etc (zie verder vezellijst).

Bij obstipatie kunt u de volgende producten proberen: Activia (actimel), All Bran (Kellog's), lijnzaad of lijnzaadolie, Roosvicee lax. Mocht dit nog geen resultaat opleveren , bespreek dit dan met de bekkenfysiotherapeut, zij zal u dan verder helpen.

Ontwerp & realisatie: BW H ontwerpers