Ben je zwanger en heb je last van urineverlies, pijn of moeite met lang staan, lopen en/of zitten? Veel vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap te maken met klachten rondom het bekken, in de lage rug en benen.

Tijdens de zwangerschap reageert je lichaam anders dan dat je gewend bent. Je kunt bijvoorbeeld pijn in de bekkenstreek voelen. Staan, lopen en zitten houdt je minder lang vol door deze pijn.
Misschien herken je ook de ongemakken zoals moeizaam bewegen, pijn in de lage rug, rondom het bekken en in de benen. Deze klachten ontstaan doordat de dagelijkse belasting hoger is dan het lichaam op dat moment aan kan. Bijna altijd verdwijnen deze klachten na de bevalling, maar in enkele gevallen blijven ze langer bestaan. 

Andere klachten die je kunt tegenkomen:

  • Urineverlies
  • Moeite met plassen
  • Heftige drang om te plassen
  • Vaak kleine beetjes moeten plassen
  • Moeilijk kunnen (uit)plassen
  • Obstipatie
  • Verlies van windjes of ontlasting
  • Pijn bij vrijen
  • Pijn in de onderbuik
  • Zwaar gevoel in schede

Tijdens de zwangerschap wordt het bindweefsel onder invloed van hormonen zwakker. De steunfunctie en soms ook de sluitfunctie van de bekkenbodem zijn verminderd. Dit proces is normaal en heeft een reden. Door deze hormonale veranderingen en door de toegenomen buikomvang nemen ook de buikspieren in kracht af. Daarnaast drukken de baarmoeder en het nog ongeboren kind op de bekkenbodem. Dit alles geeft een enorme belasting op de bekkenbodem. Het is van groot belang dat de belasting en belastbaarheid met elkaar in evenwicht zijn om klachten te voorkomen.

  • Om de belasting te verminderen wissel je belasten en rust af, neem regelmatig een rustpauze en ga liggen, maak de werkdagen korter en beperk zware belasting. 
  • Om de belastbaarheid te vergroten, blijf je bewegen binnen je mogelijkheden

Daarnaast is een goede conditie ook belangrijk tijdens de zwangerschap. Hoe fitter je bent, des te kleiner de kans op klachten tijdens de zwangerschap en des te vlotter het herstel na de bevalling. De bekkenbodem speelt tijdens de zwangerschap en bevalling een bijzondere rol. Het is daarom zeker zinvol om deze spieren regelmatig te trainen door middel van bekkenbodemoefeningen. Je houdt de spieren in conditie en verkleint daarmee de kans op klachten in het bekken en bekkenbodemgebied. Op deze manier zorg je voor een vlot herstel na de bevalling.

Er is eigenlijk niets bekend over het ontstaan van bekkenpijn. Het staat wel vast dat het gerelateerd is aan een niet-optimale stabiliteit van de bekkengewrichten. Vaak reageren vrouwen op deze verminderde stabiliteit door andere spieren meer aan te spannen (te compenseren). Zowel de buikspieren als de bekkenbodemspieren worden hierbij vaak overbelast. Door deze spieren te veel te gebruiken kunnen weer andere klachten ontstaan zoals urineverlies, maar ook pijn in het bekkenbodemgebied, bijvoorbeeld stuitpijn. Het is van belang de belasting te verminderen en de spieren zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Als er klachten in het bekkengebied zijn, hoeft dat nog niet te betekenen dat er iets onherstelbaar beschadigd of gebroken is. Met de juiste hulp kan je goed van deze klachten af komen. Grote druk of stress kan ook erg nadelig werken op de bekkenpijnklachten. Ze kunnen de klachten vergroten of in stand houden. Bespreek dit ook met de bekkenfysiotherapeut.

Als je één of meerdere van bovengenoemde klachten hebt tijdens de zwangerschap of  6-8 weken na de bevalling is het aan te raden om hier iets aan te doen. 

Bekkenfysiotherapeuten van Fitaal zijn gespecialiseerd in het onderzoeken en behandelen van klachten in het buik-, bekken- en bekkenbodemgebied bij (zwangere) vrouwen en kunnen met eenvoudige middelen en adviezen de klachten verminderen of verhelpen.

Neem contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak.
Contact – Bekken en Bekkenbodem Zorgcentrum » Bekken en Bekkenbodem Zorgcentrum